
Psychologiczne znaczenie pieniędzy
- Seria: Psychologia - Teoria - Badania
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Rok wydania: 2014
- Stron: 215
- ISBN: 978-83-01-17811-6
- Wydanie: pierwsze
Pieniądze są zazwyczaj interpretowane w kategoriach ekonomicznych z uwzględnieniem ich funkcji transakcyjnej. Ekonomia definiuje pieniądz jako środek wymiany, który w żadnym wypadku nie staje się dla człowieka celem samym w sobie. W tym sensie dostrzega w nim swego rodzaju instrument niezbędny do zaspokajania rozmaitych potrzeb. Jednak nawet potoczne obserwacje przemawiają za tym, że tego rodzaju racjonalne ujęcie pieniądza nie wyczerpuje wszystkiego, co można o nim powiedzieć lub napisać. Pieniądze są dla ludzi ważne nie tylko dlatego, że mogą je wykorzystywać w kupowaniu produktów lub usług. Właściwie już od momentu, w którym zostały wynalezione, stały się wskaźnikiem statusu społecznego, władzy, czy prestiżu, ale także źródłem niepokoju i silnych negatywnych emocji, jak zawiść, lęk lub wstyd. Zatem, oprócz oczywistego znaczenia instrumentalnego, pieniądze mają także znaczenie symboliczne i wykraczają poza świat finansowego profanum, sakralizując nasze codzienne życie. O takich właśnie symbolicznych i emocjonalnych właściwościach pieniędzy możemy przeczytać w książce Agaty Gąsiorowskiej.
Z recenzji prof. Tomasza Zaleśkiewicza
Agata Gąsiorowska jest doktorem psychologii i zarządzania, pracuje jako adiunkt w Katedrze Psychologii Ekonomicznej wrocławskiego Wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Jest reprezentantem Polski w zarządzie The International Association for Research in Economic Psychology i edytorem newslettera tegoż stowarzyszenia, a także członkiem Akademickiego Stowarzyszenia Psychologii Ekonomicznej, International Association of Applied Psychology i Society for Personality and Social Psychology. Jej podstawowe zainteresowania naukowe obejmują pogranicze psychologii ekonomicznej i społecznej, a szczególnie psychologię pieniędzy i nierefleksyjne zachowania konsumenckie, oraz metodologię badań społecznych.