
Psychologia konsumenta
- Seria: Akademia Psychologii
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Rok wydania: 2014
- Stron: 460
- ISBN: 978-83-01-17539-9
- Wydanie: pierwsze
Dlaczego kupujemy produkty luksusowe? Czy można wpływać na konsumentów poza ich świadomością? Kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu? Na te i wiele innych pytań odpowiadają autorki książki. Wskazują, skąd można czerpać wiedzę o zachowaniach konsumentów, a następnie określają znaczenie podstawowych procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu przez nich decyzji. Wnioski autorek zostały poparte wynikami badań naukowych oraz zilustrowane przykładami zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach marketingowych.
Książka opisuje zachowania konsumenckie z trzech punktów widzenia:
- podstawowych procesów psychologicznych (spostrzegania, wiedzy, procesów emocjonalnych, motywacji i postaw),
- analizy procesów nieświadomych, automatycznych konsumenta,
- praktyki badań nad konsumentem, czyli badań marketingowych.
Katarzyna Stasiuk
Adiunkt w Zakładzie Psychologii Społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Do jej głównych zainteresowań naukowych należą zagadnienia związane z psychologią społeczną i psychologią motywacji.
Autorka i współautorka prac naukowych z tych dziedzin. Współpracuje z ośrodkami naukowymi w Polsce i za granicą. Członek polskich i międzynarodowych towarzystw naukowych: Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej, European Association of Social Psychology, Society of Consumer Psychology, Society of Personality and Social Psychology. Przez wiele lat zajmowała się także badaniami rynku (przede wszystkim jakościowymi i eksperymentalnymi).
Dominika Maison
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, pracownik naukowy Wydziału Psychologii. Prowadzi wykłady na temat emocji i motywacji, psychologii reklamy, zachowań konsumenckich, badań marketingowych oraz zastosowania technik projekcyjnych w marketingu. Od lat, we współpracy z różnymi międzynarodowymi uniwersytetami (m.in. University of Washington w Seattle) zajmuje się badaniami procesów nieświadomych w postawach i zachowaniach konsumenckich.
Autorka wielu badań dotyczących zagadnień finansowych prowadzonych na ogólnopolskich, reprezentatywnych próbach, w tym:
- cyklicznego badania MoneyTrack badającego postawy Polaków wobec finansów i instytucji finansowych oraz oszczędzania i inwestowania pieniędzy,
- cyklu badań prowadzonych dla Narodowego Banku Polskiego dotyczących obrotu bezgotówkowego,
- badań dla Fundacji Kronenberga na temat edukacji finansowej Polaków.
Od początku lat 90. zajmuje się badaniami marketingowymi. W 2005 roku założyła Dom Badawczy Maison – firmę specjalizującą się w strategicznych badaniach marek i komunikacji marketingowej, badaniach społecznych oraz w badaniach finansowych.
Autorka licznych publikacji i książek, m.in.: Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości zastosowania metody IAT, Zogniskowane wywiady grupowe, Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Propaganda dobrych serc czyli rzecz o reklamie społecznej, Jakościowe badania marketingowe. Jak zrozumieć konsumenta.
W latach 2003–2008 prezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO), od 2009 roku przedstawiciel Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (ESOMAR – European Society for Opinion and Marketing Research) na Polskę – największej międzynarodowej organizacji badań opinii i badań marketingowych.